Az örökség
Szerző | Guy de Maupassant |
Fordító | Illés Endre, Tóth Árpád |
Oldalszám: | 224 |
Kötés típusa: | kartonált |
ISBN/vonalkód: | 9786155303098 |
Átlagos értékelés: | (3) |
„A világirodalom egyik leglebilincselőbb, legszórakoztatóbb elbeszélője” (Hegedűs Géza) | |
|
|
Elérhetőség: | Raktáron |
Leírás
„…csak úgy áradt belőle az elmondandó történet”
„…a világirodalom egyik leglebilincselőbb, legszórakoztatóbb elbeszélője” (Hegedűs Géza)
Guy de Maupassant (1850—1893) Flaubert tanítványa, a modern novella atyja. Történeteit finom irónia kíséri végig, legyen szó szerelmi viszonyokról vagy családi perpatvarról, hivatali vagy baráti tréfákról, a rangért és a pénzért való törtetésről, képmutatásról. Miközben a XIX. század utolsó évtizedeinek Párizsában vagy Normandiájában járunk, Maupassant kortalan igazságokra világít rá, emberi érzések és kapcsolatok buktatóit mutatja be éleslátón és szórakoztatva.
A címadó kisregény, Az örökség mellett az Ékszerek, A Tellier-ház, Az államcsíny és még további hét elbeszélés szerepel az Alinea Kiadó Klasszik sorozatának kilencedik kötetében Illés Endre és Tóth Árpád fordításában. A Klasszik sorozat bejutott a Szép Magyar Könyv verseny döntőjébe.
„Regényírónak is kitűnő volt. (...) Igazi műfaja azonban a novella. Röviden, olykor alig néhány oldalon ábrázol mosolyogva tragikus helyzeteket és reménytelen embereket.
Maupassant novelláiból úgy kavarog elébünk az eszméit és erkölcsét vesztő polgár végtelen számú arculata, mint Boccaccióból a reneszánszra készülő középkor végi polgáré vagy Balzacból a még nagy célokkal teljes, forradalom utáni polgárságé. — És mindig és mindenütt a szerelem. Maupassant-t a maga korában és utána is még évtizedekig erotikus írónak tartották, akinek műveit nem illik fiatal lányoknak olvasni. Ma már nem tekintjük művelt fiatal leánynak, aki nem olvassa Maupassant-t. Hiszen senki nem tanít úgy a szerelem szépségére és a szerelem veszélyeire. Ha szerelemről szól, tud finoman lírikus is lenni. Hiszen tudta, hogy az elsivárosodott világban ami mégis szép maradt, ami örök emberi gyönyörűség és magasztos érzések forrása — az az egymásra találó férfi és nő: férfitest és női test, férfilélek és női lélek.
... S mindehhez még annyit, hogy Maupassant a világirodalom egyik leglebilincselőbb, legszórakoztatóbb elbeszélője. A stílus nagy varázslója. Mosolygunk, miközben tragédiákat veszünk tudomásul. Elbűvölő a szépség, miközben tudomásul vesszük, hogy milyen undorító az a polgári világ, amelyet ábrázol. Nála tetőződött a nyugati polgári irodalom.”
(Hegedűs Géza: Világirodalmi arcképcsarnok)
„Ha mulatságos történetet beszél el, ő maga közben sosem tréfál, stílusának egy arcizma sem rándul meg, csak maga a történet hat, a stílus világosságán és a kompozíció tökéletességén keresztül. Kedvenc témája az ellentét civilizáció és ösztön között. A komikus hatást az váltja ki, hogyan diadalmaskodik az ösztön a polgári és nyárspolgári konvenciókon. A polgár könnyen feladja szigorú erkölcseit, ha érdekei úgy kívánják, … Pikáns történeteiben nincs semmi ellenszenves csámcsogás a részletek fölött, ellenben — ez a századvégi és sátános benne — minduntalan valami enyhén szentségtörő hajlam bukkan ki. … Maupassant még Zolánál is inkább „merész" témáinak köszönhette roppant népszerűségét. Évtizedeken át ő volt a tilos író az ifjúság számára, a pikáns francia a külföld szemében.”
(Szerb Antal: A világirodalom története)
Lapozzon bele a könyvbe!
Az örökség
A Tellier-ház
A rendjel
Gombostűk
A könnyű halál
Tartalom
A Klasszik sorozat bejutott a Szép Magyar Könyv verseny döntőjébe.